日本語
English
Researchers Database
All
Researcher Name
Author Name
Search
Advance
Mori Reina
Center for General Education Associate Professor
Researcher Information
Affiliation
URL
Research funding number
J-Global ID
Profile
Research Interests
Research Areas
Academic & Professional Experience
Education
Association Memberships
Research Activity Information
Published Papers
Books etc
Misc
Awards & Honors
Research Grants & Projects
Teaching Experience
Last Updated :2025/06/19
Researcher Information
Affiliation
Center for General Education Associate Professor
URL
https://jglobal.jst.go.jp/detail?JGLOBAL_ID=201301062962590809
Research funding number
70588087
J-Global ID
201301062962590809
Profile
専門は教育学、生涯学習。学び続ける人とそれを包み込む社会に関心を持ち、ワークショップ、カフェイベント、プロジェクト型学習の研究を中心に、生涯学習に関する研究と実践を続けている。
2013年からは、「『ラーニングフルエイジング』プロジェクト」を立ち上げ、国内外での調査、アクションリサーチ等により、特に「40歳からの学び」を積極的に支援している。「ラーニングフルエイジング」とは、学ぶことと年をとることを組み合わせた造語であり、いつでもどんなときも学び続ける成人像が背景にある。本プロジェクトでは、エイジング(個人の加齢、社会の高齢化)に関する諸問題を、生涯学習の課題として捉え、研究・実践を行うことを目的としている。2008年度日本教育工学会研究奨励賞 受賞。2010年度日本教育工学会論文賞 受賞(受賞論文「ワークショップ実践家のデザインにおける熟達過程 : デザインの方法における変容の契機に着目して」)。主な著作に 『ワークショップデザインにおける熟達と実践者の育成』(単著、ひつじ書房)、『ラーニングフルエイジング:超高齢社会における 学びの可能性』(共著、ミネルヴァ書房)、『ワークショップデザ イン論—創ることで学ぶ—』(共著、慶應義塾大学出版会)。
Research Interests
Educational gerontology Workshop Informal learning Adult education Lifelong learning
Research Areas
Humanities & social sciences / Educational technology / Adult education
Academic & Professional Experience
2020/04 - Today Teikyo UniversityCenter for General EducationAssociate professor
2017/04 - 2020/03 Teikyo University
2017/04 - 2018/03 Teikyo University
2014/06 - 2017/03 Teikyo UniversityTeikyo University Center for Teaching and Learning
Education
2004/04 - 2005/09 The University of Tokyo
2001/04 - 2004/03 The University of Tokyo The Institute of Socio-information and Communication Studies
1997/04 - 2001/03 Gakushuin University Department of literature Department of Philosophy
Association Memberships
日本社会教育学会 しごと能力研究学会 日本老年社会科学学会 日本教育心理学会 日本教育方法学会 日本教育工学会
Research Activity Information
Published Papers
高齢者の主体的健康情報探索を促すワークショップの開発
森 玲奈; 孫 大輔; 渡辺 雄貴; 北村 智; 堀 里子
老年社会科学 日本老年社会科学会 42 (2) 121 - 121 0388-2446 2020/06
A Workshop on Information Searches for Improvement of the Elderly's Health Literacy
MORI Reina; SON Daisuke; WATANABE Yuuki; KITAMURA Sathoshi; HORI Satoko
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 44 (0) 69 - 72 1349-8290 2020
[Refereed]
Using Action Research to Design a Nonformal Learning Environment for the Elderly: Focus on Community–University Collaboration
Mori Reina
The Japanese Journal of Language in Society The Japanese Association of Sociolinguistic Sciences 23 (1) 53 - 68 1344-3909 2020
Engagement of Network of Practices in Deepening Interests of Amateur Photographers
SUGIYAMA Kohei; MORI Reina; YAMAUCHI Yuhei
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 43 (4) 381 - 396 1349-8290 2020
「ライフデザイン演習」再履修対象者の学修実態調査と授業改善 : 再履修クラスから考える初年次教育の課題
井上 義和; 森 玲奈
帝京大学高等教育開発センターフォーラム = Forum of the Center for Teaching and Learning Teikyo University 帝京大高等教育開発センターフォーラム 6 69 - 85 2188-5095 2019/02
Relationship between Interest Deepening and Learning Environments in an Adult Hobby:A Retrospective Interview Study of Amateur Orchestra Musicians
SUGIYAMA Kohei; MORI Reina; YAMAUCHI Yuhei
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 42 (1) 31 - 41 1349-8290 2018
Design and Practice of a Disaster Prevention Workshop for Improving Knowledge and Awareness of the Heavy Rain Measures
Mori Reina; Ikejiri Ryohei; Hamaguchi Mari; Kitamura Satoshi
Japanese Journal of Science Communication 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP) 19 (19) 3 - 15 1881-8390 2016/06
Entry Motivation and Learning on "Students Consulting on Teaching"
MORI Reina; INOUE Fumiko
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 39 (0) 37 - 40 1349-8290 2016
A Historical Approach to the Development and Characteristics of Workshops in Japan:Focusing on the relevance to Pragmatism
MORI Rena
Research Journal of Educational Methods National Association for the Sudy of Educational Methods 39 (0) 49 - 58 0385-9746 2014
On the Evaluation of Workshop Practice as Educational Technology Research(
Informal Learning in the Information Society)
MORI Reina; KITAMURA Satoshi
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 37 (3) 309 - 318 1349-8290 2013
A Study on the Design Process of Workshops for Learning
MORI Reina
Educational technology research Japan Society for Educational Technology 35 (1) 115 - 124 0387-7434 2012
Development of Courses for "Understanding Workshop" in Teacher Training Course
MORI Reina; NAIKI Asako; KITAGAWA Yoshiro; KIHARA Toshiyuki; OYANAGI Wakio; YAMAUCHI Yuhei
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 36 (0) 61 - 64 1349-8290 2012
Design Model for Workshops to Generate Emergent Collaboration(Paper on Educational Practice Research)
ANZAI Yuki; MORI Reina; YAMAUCHI Yuhei
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 35 (2) 135 - 145 1349-8290 2011
Research on Design Processes of Workshops for Learning
MORI Reina
Japan Journal of Educational Technology Japan Society for Educational Technology 31 (4) 445 - 455 1349-8290 2008
Books etc
「ラーニングフルエイジング」とは何か:超高齢社会における学びの可能性
森 玲奈 (Editor)ミネルヴァ書房 2017/03 4623078825 226
インフォーマル学習
山内, 祐平; 山田, 政寛; 日本教育工学会 (第5章)ミネルヴァ書房 2016/01 9784623074396 iii, 183p
教育実践論文としての教育工学研究のまとめ方
吉崎, 静夫; 村川, 雅弘; 日本教育工学会 (Joint work第6章)ミネルヴァ書房 2016/01 9784623074402 vi, 213p
ワークショップデザインにおける熟達と実践者の育成
森 玲奈 (Single work)ひつじ書房 2015/03 4894767430 224
ワークショップデザイン論―創ることで学ぶ
山内 祐平; 森 玲奈; 安斎 勇樹 (Joint work)慶應義塾大学出版会 2013/06 4766420381 256
教育工学研究の方法
清水, 康敬; 中山, 実; 向後, 千春; 日本教育工学会 (第6章)ミネルヴァ書房 2012/07 9784623063635 iv, 225p
MISC
ワークショップデザインを学ぶ授業に関する一考察 - 帝京大学と早稲田大学大学院の事例をもとに -
森, 玲奈 帝京大学高等教育開発センターフォーラム 11- 17 -28 2024/02
成人のグループワークによる省察促進効果 : ライフキャリア学習プログラムの実践から—Reflection Promotion Effect by Group Work for Adult : From the Practice of Life Career Learning Program
広瀬 由美子; 森 玲奈 人材育成研究 : 人材育成学会機関誌 / 「人材育成研究」編集委員会 編 18- (1) 49 -60 2022/12
私立大学大学院生生活における躓きと乗り越え
森 玲奈 帝京大学高等教育開発センターフォーラム 9- 61 -78 2022
大学院生の院生生活における躓きと乗り越え
森 玲奈; 村上 正行 日本教育工学会研究報告集 2021- (2) 24 -31 2021/07
Learning State of Graduate Students in the Research University : an International Comparison based on Survey of gradSERU
和嶋 雄一郎; 森 玲奈; 村上 正行 日本教育工学会研究報告集 20- (3) 137 -142 2020/10
How do graduate students overcome the stumbling blocks of their research life?
森 玲奈; 村上 正行 日本教育工学会研究報告集 20- (3) 131 -136 2020/10
Development of a workshop to promote health learning for the elderly
森 玲奈; 孫 大輔; 渡辺 雄貴; 北村 智; 堀 里子 日本教育工学会研究報告集 19- (5) 253 -260 2019/12
Practice and Evaluation of the Life Career Support Program for Adult
廣瀬 由美子; 森 玲奈; 向後 千春 日本教育工学会研究報告集 19- (4) 199 -206 2019/10
Developing a Model of Network of Hobby Practice Deepening Interests
杉山 昂平; 森 玲奈; 山内 祐平 日本教育工学会研究報告集 19- (1) 737 -744 2019/03
プロジェクト型授業におけるラーニング・アシスタント導入可能性 : 「教育学Ⅱ」の事例
森 玲奈 帝京大学高等教育開発センターフォーラム = Forum of the Center for Teaching and Learning Teikyo University 6- 123 -133 2019/02
大学主催のカフェイベントにおける参加動機と学習 (教育の情報化/一般)
森 玲奈; 中野 啓太; 青木 翔子; 杉山 昂平 日本教育工学会研究報告集 17- (3) 51 -58 2017/07
Developing a Sustainable Multigenerational Co-Creative Learning Program
森 玲奈 日本教育工学会研究報告集 17- (2) 167 -170 2017/05
Design of Lecture and it's Evaluation Promoting University Student Engagement : On the Case of Presentation Education
森 玲奈 日本教育工学会研究報告集 17- (1) 399 -402 2017/03
Relationship between interest deepening and learning environment in adult hobby practice : A case of amateur orchestra musicians
杉山 昂平; 森 玲奈; 山内 祐平 日本教育工学会研究報告集 17- (1) 623 -630 2017/03
Why Universities hold cafe-events? : Focusing on contexts and problems of Science Cafes organized by universities
森 玲奈 日本教育工学会研究報告集 16- (1) 433 -436 2016/03
PB041 大学主催のカフェイベントにおける参加者の学びの様相 : 参加動機とその変容に着目して(教授・学習・認知,ポスター発表B)
森 玲奈; 宮田 舞; 青木 翔子; 杉山 昂平; 中野 啓太; 池尻 良平; 佐藤 優香 日本教育心理学会総会発表論文集 57- (0) 233 -233 2015
Design of disaster prevention workshop in collaboration between experts
森 玲奈; 池尻 良平 日本教育工学会研究報告集 14- (4) 63 -68 2014/10
What university students learn from a project of community learning practice
森 玲奈 日本教育工学会研究報告集 3- 47 -54 2014/07
Trail Workshop for Active Learning Support in Librarian Training Course
兵藤 健志; 天野 絵里子; 森 玲奈 日本教育工学会研究報告集 14- (1) 333 -338 2014/03
PC021 プロジェクト型学習における役割意識の構築過程(教授・学習・認知,ポスター発表C)
森 玲奈 日本教育心理学会総会発表論文集 56- (0) 372 -372 2014
Preliminary Study for Educational Technology of Workshops
MORI Reina; KITAMURA Satoshi 日本教育工学会研究報告集 2013- (1) 313 -318 2013/03
The Study of Social Interaction between Young Children with Autism and without Disabilities in Inclusive Workshop
YAMADA Sayuri; MORI Reina; YAMAUCHI Yuhei 日本教育工学会研究報告集 2013- (1) 319 -324 2013/03
The workshop which promotes change of the idea-style of the engineers
Reina MORI; Sumaru NIIDA; Kentaro ISHIBASHI; Yuki ANZAI; Shoichi NAKANISHI; Yuhei YAMAUCHI JSET 26th Conference 527 -528 2010/09
ワークショップ実践家はその専門性をどのように認識しているか : インタビュー調査と質問紙調査による検討
森玲奈 日本教育工学会大会講演論文集, 2009 663 -664 2009
Awards & Honors
2021/03 社会言語科学会 徳川宗賢賞萌芽賞受賞
高齢者のノンフォーマル学習環境デザインに向けたアクションリサーチ―地域と大学との連携に着眼して―
2008/09 日本教育工学会 研究奨励賞
受賞者: 森 玲奈
Research Grants & Projects
高等教育におけるワークショップデザイン科目の学習評価とカリキュラム開発
日本学術振興会:
科学研究費助成事業
Date (from‐to) :
2025/04 -2028/03
Author :
森 玲奈
Development and Evaluation of a Collaborative Learning Program for University Students and the Elderly
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research
Date (from‐to) :
2021/04 -2024/03
Author :
森 玲奈
パーソナルネットワークに着目したグレイ・デジタル・デバイドに関する実証的研究
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Date (from‐to) :
2021/04 -2024/03
Author :
北村 智
研究活動の駆動を目指した大学院生の生態系に関する調査研究
日本学術振興会:
科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽)
Date (from‐to) :
2020/07 -2023/03
Author :
村上 正行; 和嶋 雄一郎; 伏木田 稚子; 根岸 千悠; 森 玲奈
Designing a Learning Program to Promote Self-Regulated Learning in the Elderly
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research
Date (from‐to) :
2018/04 -2021/03
Author :
Reina Mori
Study of sustainable management systems in science cafes sponsored by universities
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Date (from‐to) :
2014/04 -2016/03
Author :
MORI REINA
Research of Interdisciplinary-Research
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
Date (from‐to) :
2013/04 -2015/03
Author :
MIYANO NAOKI; MORI Reina; UMEYAMA Sawa; SUZUKI Nozomu
Improvement of the Class: Introducing Students Consulting on Teaching (SCOT) and the Development of Training Programs for SCOT Students
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Date (from‐to) :
2012/04 -2015/03
Author :
INOUE Fumiko; TSUCHIMOCHI Gary Hoichi; OKI Hirotaka; ANTON Tolman; SUSAN Eliason; URSULA Sorensen; MORI Reina
Teaching Experience
Adult LearningAdult Learning Teikyo University
Pedagogy 2Pedagogy 2 Teikyo University
Life in the Society of Life-Long LearningLife in the Society of Life-Long Learning Teikyo University
Pedagogy 1Pedagogy 1 Teikyo University