Researchers Database

Ohba Asayo

    Department of Language Studies Professor
    Division of Interdisciplinary Cultural Studies Professor
Last Updated :2025/06/06

Researcher Information

Affiliation

    Department of Language Studies Professor
    Division of Interdisciplinary Cultural Studies Professor

Degree

  • D.Phil.(University of Sussex)
  • M.A.(University of Minnesota)
  • B.A.(Shizuoka University)

URL

Research funding number

  • 30578828

J-Global ID

Research Interests

  • アフリカにおける子どもの学び   ケニアの学校教育   低学費私立学校   インクルーシブ教育   ポストコロニアリズム   Ubuntu   教育開発研究   国際比較教育学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Sociology of education / 比較教育学
  • Humanities & social sciences / Local studies / アフリカ地域研究

Academic & Professional Experience

  • 2025/04 - Today  Teikyo UniversityFaculty of Language Studies Department of Language StudiesProfessor
  • 2023/04 - Today  Hiroshima UniversityCenter for the Study of International Cooperation in Education
  • 2025/09 - 2026/03  Sophia University
  • 2024/12 - 2025/03  International Christian UniversityCollege of Liberal Arts Division of Arts and Sciences
  • 2020/04 - 2025/03  Teikyo UniversityEnglish Course, Department of Language Studies, Faculty of Language StudiesAssociate Professor
  • 2023/09 - 2024/03  Sophia University
  • 2023/04 - 2023/06  International Christian UniversityCollege of Liberal Arts Division of Arts and Sciences
  • 2022/04 - 2022/09  Sophia UniversityDepartment of Education, Faculty of Human Sciences, Graduate SchoolPart-Time Lecturer
  • 2016/04 - 2020/03  Teikyo UniversityEnglish Course, Department of Language Studies, Faculty of Language StudiesLecturer
  • 2017/10 - 2018/03  Osaka UniversityCenter for Education in Liberal Arts and Sciences
  • 2015/09 - 2016/03  Konan Women's UniversityFaculty of LettersPart-Time Lecturer
  • 2013/11 - 2016/03  Osaka UniversityGraduate School of Human Sciences
  • 2013/01 - 2016/03  Osaka UniversityGroup 5, Institute for Academic InitiativesSpecially Appointed Assistant Professor
  • 2010/03 - 2012/12  Hiroshima UniversityCenter for the Study of International Cooperation in EducationResearcher
  • 2008/01 - 2010/02  University of Sussex, UKCentre for International Education, School of Education and Social WorkAssociate Researcher
  • 2006/11 - 2007/05  University of Sussex, UKCentre for International Education, School of Education and Social WorkPart-Time Tutor

Education

  • 2005/10 - 2010/02  University of Sussex  D.Phil. in Centre for International Education, School of Education and Social Work
  • 2003/09 - 2005/05  University of Minnesota, USA  College of Education and Human Development  Educational Policy and Administration
  • 1996/04 - 2000/03  Shizuoka University  Faculty of Education

Association Memberships

  • 日本アフリカ学会   アフリカ教育学会   国際開発学会   日本比較教育学会   British Association for International and Comparative Education   

Research Activity Information

Published Papers

  • アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大ーウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるかー
    大塲麻代
    比較教育学研究 (68) 222 - 238 2024/01 [Invited]
  • ケニアにおける教育制度改革とカリキュラム改革の現状と課題
    大塲麻代; 澤村信英; 園山大祐; 志水宏吉
    アフリカ教育研究 (14) 4 - 14 2023/12
  • Francis Likoye Malenya; Asayo Ohba
    Journal of International Cooperation in Education Vol.25(1), 96-107, DOI: https://doi.org/10.1108/JICE-12-2022-0047 Emerald 2755-029X 2023/02 [Refereed][Invited]
  • Issues of Inclusive Education from the Perspectives of the Global South: Out-of- School Children with Disabilities in Africa
    Asayo Ohba
    Africa Educational Research Journal (13) 12 - 21 2022/12 [Invited]
  • Asayo Ohba; Francis Likoye Malenya
    Compare: A Journal of Comparative and International Education Informa UK Limited 52 (1) 19 - 36 0305-7925 2022/03 [Refereed]
  • 国内におけるアフリカの教育研究課題ー「学校知」を批判的に捉える視角ー
    Asayo Ohba
    Journal of African Studies (100) 61 - 66 2021/12 [Refereed][Invited]
  • The nexus between policy and practice of inclusive education: A study of Malawi and Ethiopia
    Asayo Ohba; Yoshiko Tonegawa; Jun Kawaguchi
    Africa Educational Research Journal (12) 37 - 48 2021/12 [Invited]
  • A critical review of the literature on Low-Fee Private Schools: Whose reality counts?
    Asayo Ohba; Yuki Ohara; Taeko Okitsu
    Africa Educational Research Journal (12) 63 - 72 2021/12 [Invited]
  • ケニアにおける無認可低学費私立学校−多様化するニーズを支えるのは誰の役割か−
    大塲麻代
    国際教育協力論集 24 (1) 29 - 45 2021/10 [Refereed]
  • Why Do Some Children Still Leave Primary School Early? Comparing Reasons in Three Regions of Kenya
    Asayo Ohba
    Africa Education Review 17 (2) 33 - 49 2020/05 [Refereed]
  • ケニア小学校教師のインクルーシブ教育に対するジレンマ―理念と実践の狭間で―
    大塲麻代
    国際教育協力論集 21 (1) 47 - 59 2018/10 [Refereed]
  • フランスの進路決定過程から考えるケニアの課題
    大塲麻代
    アフリカ教育研究 (8) 48 - 50 2017/12
  • ケニア・ナイロビの低所得地域における障がいのある児童と学校教育
    大塲麻代
    アフリカ教育研究 (7) 93 - 97 2016/12
  • 発展途上国の低所得層における学校選択をめぐる議論―ケニアのナイロビを事例に―
    大塲麻代
    アフリカ教育研究 (6) 85 - 97 2015/12
  • 無償化後の中等学校における学力向上のための実践―ケニアのメル県を事例に―
    大塲麻代
    国際教育協力論集 18 (1) 25 - 38 2015/10 [Refereed]
  • ケニアのスラムに暮らす小学校修了者の3年後を追跡して―教育の継続に関する一考察―
    大塲麻代
    大塲麻代編『多様なアフリカの学校教育―ミクロの視点を中心に―』大学未来戦略機構第五部門 93 - 104 2014
  • Do low-cost private school leavers in the informal settlement have a good chance of admission to a government secondary school? A study from Kibera in Kenya
    Asayo Ohba
    Compare: A Journal of Comparative and International Education 43 (6) 763 - 782 2013/12 [Refereed]
  • Widening access to secondary education in Africa: What lessons can Africa learn from East and Southeast Asian countries?
    Asayo Ohba
    Asia Pacific Journal of Educators and Education 27 1 - 21 2012/05 [Refereed]
  • ケニアのスラムに暮らす小学校修了者の進学機会―世帯背景からみた障壁―
    大塲麻代
    国際教育協力論集 15 (1) 125 - 136 2012/04 [Refereed]
  • The abolition of secondary school fees in Kenya: Responses by the poor
    Asayo Ohba
    International Journal of Educational Development 31 (4) 402 - 408 2011/05 [Refereed]
  • 低学費私立小学校間の比較からみる学校選択要因―ケニア共和国首都ナイロビ市内のスラム地域を事例に―
    大塲麻代
    国際教育協力論集 14 (1) 15 - 28 2011 [Refereed]
  • 中等教育学費撤廃と進学機会増加の諸相―ケニア・マクエニ県での村落調査の事例から―
    大塲麻代
    国際教育協力論集 13 (1) 1 - 14 2010 [Refereed]

Books etc

Conference Activities & Talks

  • ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革ー導入の背景と新たな課題ー
    大塲麻代
    国際開発学会第34回全国大会(於)上智大学  2023/11
  • 障がいのある子どもの学校教育−グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題−
    大塲麻代
    第33回国際開発学会全国大会 口頭発表 (於)明治大学  2022/12
  • インクルーシブ教育受容と課題―エチオピアとマラウイ
    利根川佳子; 川口純; 大塲麻代
    第29回アフリカ教育学会 共同発表(オンライン)  2022/04
  • ニューノーマル時代の教育開発研究を考える−国際開発学会・教育分野の会員による研究の傾向分析から−
    大塲麻代
    第31回国際開発学会全国大会 ラウンドテーブル 口頭発表(オンライン)  2020/12
  • African Potentials and Ubuntu in Education: Exploring role and functions of schools in Mathare Slum of Nairobi, Kenya
    Asayo Ohba
    第31回国際開発学会全国大会 口頭発表 (オンライン)  2020/12
  • Community schools as tools for conviviality: A case of Mathare in Nairobi, Kenya.
    Asayo Ohba
    第26回アフリカ教育学会 口頭発表(オンライン)  2020/09
  • ケニアの小学校における障がいのある児童―人権と教育機能の視点から-
    大塲麻代
    第4回筑波大学インクルーシブ教育研究会 口頭発表(オンライン)  2020/06
  • Exploring Two Coexisting and Conflicting Approaches to Inclusive Education: A Study of Marsabit, Kenya
    Asayo Ohba
    International Education Development Forum 2019 (Pre-symposia: Panel Discussion on Inclusive Education) @ Waseda University  2019/11
  • Why do pupils in upper grades transfer from private to public school in the urban slums of Kenya?
    Asayo Ohba
    第24回アフリカ教育学会 口頭発表 (於)宮崎市中央公民館  2019/10
  • What are the implications of Kenya’s curriculum reform for unrecognised primary schools in urban slums?
    Asayo Ohba
    The 15th UKFIET International Conference on Education and Development @ University of Oxford  2019/09
  • ケニアの小学校低学年における教授用言語―学力との関係を探る―
    大塲麻代
    第55回日本比較教育学会 ラウンドテーブル 口頭発表(於)東京外国語大学  2019/06
  • ケニアにおけるカリキュラム改革とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―
    大塲麻代
    第55回日本比較教育学会 口頭発表(於)東京外国語大学  2019/06
  • ケニアの小学校における新カリキュラム導入とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―
    大塲麻代
    第20回国際開発学会春季大会 口頭発表(於)陸前高田グローバルキャンパス  2019/06
  • 統計の比較から考える政府によるインフォーマルな居住地の学校対応―ケニアのナイロビを事例に―
    大塲麻代
    第29回国際開発学会全国大会 口頭発表(於)筑波大学  2018/11
  • ケニアの小学校におけるインクルーシブ教育―教師の視点に着目して―
    大塲麻代
    第54回日本比較教育学会 口頭発表(於)東広島芸術文化ホールくらら  2018/06
  • ケニアの小学校におけるインクルーシブ教育の取り組み
    大塲麻代
    第55回日本アフリカ学会 口頭発表(於)北海道大学  2018/05
  • ケニアの小学校におけるインクルーシブ教育に関する一考察
    大塲麻代
    第21回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)関東学院大学  2018/04
  • ケニアにおけるインクルーシブ教育の課題と展望―小学校の取り組みを事例として―
    大塲麻代
    第28回国際開発学会全国大会 口頭発表(於)東洋大学  2017/11
  • Implementing Inclusive Education in Primary Schools within Kenya's Marginal Populations: Challenges and Prospects
    Asayo Ohba
    The 14th UKFIET International Conference on Education and Development @ University of Oxford,  2017/09
  • インクルーシブ教育の課題と展望―ケニアのマルサビット・カウンティを事例として―
    大塲麻代
    第19回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)大阪大学  2017/04
  • ケニア・ナイロビの低所得地域における障がいのある児童と学校教育
    大塲麻代
    第27回国際開発学会大会 口頭発表(於)広島大学  2016/11
  • ケニア都市部低所得地域における就学の現状と課題
    大塲麻代
    第18回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)筑波大学  2016/10
  • Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya: Challenges and Prospects
    Asayo Ohba; Francis Likoye Malenya
    XVI World Congress of Comparative Education Societies @ Beijing Normal University, China  2016/08
  • 低所得層における学校選択―ケニア共和国ナイロビ市内のキベラ地域を事例に―
    大塲麻代
    第53回日本アフリカ学会 口頭発表(於)日本大学  2016/06
  • Challenges of Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya
    Asayo Ohba
    第52回日本比較教育学会 口頭発表(於)大阪大学  2016/06
  • Secondary School Practices for Academic Improvement in Kenya
    Asayo Ohba
    The 60th Comparative and International Education Society @ Sheraton Vancouver Wall Centre Hotel, Canada  2016/03
  • 学力が向上している中等学校の取り組み―ケニアのメル県を事例に―
    大塲麻代
    第26回国際開発学会全国大会 口頭発表(於)新潟大学  2015/11
  • ケニアのスラム地域と学校教育―ノンフォーマル学校の役割―
    大塲麻代
    第51回日本比較教育学会 ラウンドテーブル 口頭発表(於)宇都宮大学  2015/06
  • 小学校中途退学の課題―ケニアの首都インフォーマル地域での追跡調査より―
    大塲麻代
    第51回日本比較教育学会 口頭発表(於)宇都宮大学  2015/06
  • Dropping out of primary school in the slums of Nairobi in Kenya: Exploring the processes and the reasons
    Asayo Ohba
    The 59th International Council on Education for Teaching @ Naruto University of Education  2015/06
  • ケニアの地域間比較からみる初等教育修了の課題
    大塲麻代
    第52回日本アフリカ学会 口頭発表(於)犬山国際観光センター  2015/05
  • 初等教育修了の課題と展望―ケニアを事例に―
    大塲麻代
    第15回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)広島大学  2015/04
  • ケニアの学校教育制度と周縁化された子どもたち
    大塲麻代
    第50回日本比較教育学会 口頭発表(於)名古屋大学  2014/07
  • Tracing primary school leavers in informal settlement of Kenya: Are they now in secondary school?
    Asayo Ohba
    The 12th UKFIET International Conference on Education and Development @ University of Oxford, UK  2013/09
  • 貧困地域における小学校普及の現状と課題―ケニアを事例に―
    大塲麻代
    第50回日本アフリカ学会 口頭発表(於)東京大学  2013/05
  • ケニアにおけるEFA達成に向けてのスラムにある小学校の役割
    大塲麻代
    第48回日本比較教育学会 口頭発表(於)九州大学  2012/06
  • ケニアのスラムに暮らす小学校修了児童の進路―家族背景からみた進学への障壁―
    大塲麻代
    第22回国際開発学会全国大会 口頭発表(於)名古屋大学  2011/11
  • スラムに住む小学校修了生の進路―ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に―
    大塲麻代
    第8回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)早稲田大学  2011/10
  • Where do slum children go after their primary education completion? A study from Kibera in Nairobi, Kenya
    Asayo Ohba
    The 11th UKFIET International Conference on Education and Development @ University of Oxford,UK  2011/09
  • 初等教育修了後の進路―ケニア・マクエニ県での村落調査を事例に―
    大塲麻代
    第47回日本比較教育学会 ラウンドテーブル 口頭発表(於)早稲田大学  2011/06
  • スラム地域で普及する低学費私立小学校の現状と課題―ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に―
    大塲麻代
    第47回日本比較教育学会 口頭発表(於)早稲田大学  2011/06
  • スラム地域で普及する低学費私立小学校間に見られる学校間格差―ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に―
    大塲麻代
    第7回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)神戸大学  2011/04
  • Influences of the abolition of secondary school fees on schools in Kenya: Emerging issues
    Asayo Ohba
    第21回国際開発学会全国大会 口頭発表(於)早稲田大学  2010/12
  • スラムの初等教育修了生の中等教育進学機会について―ケニア・キベラからの事例―
    大塲麻代
    第6回アフリカ教育研究フォーラム 口頭発表(於)大阪大学  2010/10
  • 中等教育無償化政策の意図とその効果―ケニアの事例より―
    大塲麻代
    第46回日本比較教育学会 口頭発表(於)神戸大学  2010/06
  • The immediate assessment of the introduction of free secondary education in Kenya: Emerging issues
    Asayo Ohba
    The 10th UKFIET International Conference on Education and Development @University of Oxford, UK  2009/09

MISC

  • (エッセイ)巻頭言「澤村信英先生とアフリカの教育」によせて
    大塲麻代  アフリカ教育研究  (15)  1  -4  2024/12
  • (エッセイ)合同フィールドワークから学んだこと
    大塲麻代  アフリカ教育研究  (14)  33  -35  2023/12
  • (書評)高田明著「狩猟採集社会の子育て論−クン・サンの子どもの社会化と養育行動」
    大塲麻代  アジア・アフリカ地域研究  22-  (2)  294  -298  2023
  • (書評)小川未空著「ケニアの教育における格差と公正―地域、学校、生徒からみる教育の質と「再有償化」
    大塲麻代  比較教育学研究  63-  180  -182  2021
  • (エッセイ)「共生・kyosei」を考える
    大塲麻代  未来共生学  (6)  149  -151  2019
  • 低学費私立学校
    大塲麻代  国際開発学辞典  188  -189  2018
  • Implementing Inclusive Education in Primary Schools within Kenya's Marginal Populations: Challenges and Prospects
    Asayo Ohba; Francis Likoye Malenya  Paper presented at the 14th UKFIET International Conference on Education and Development, University of Oxford  2017/09
  • (書評)内海成治著『学びの発見―国際教育協力論考―』
    大塲麻代  国際開発研究  26-  (2)  135  -137  2017
  • (エッセイ)祈りからみる共生社会
    大塲麻代  未来共生学  (2)  343  -347  2015
  • Tracing primary school leavers in a Kenyan slum: Are they now in secondary school?
    Asayo Ohba  Paper presented at the 12th UKFIET International Conference on Education and Development, University of Oxford,  2013/09

Research Grants & Projects

Teaching Experience

  • Studies on Asia and AfricaStudies on Asia and Africa Teikyo University
  • 超域教育論特講超域教育論特講 Teikyo University
  • グローバル・スタディーズ入門I/IIグローバル・スタディーズ入門I/II Teikyo University
  • プレセミナープレセミナー Teikyo University
  • グローバル・スタディーズ演習III/IVグローバル・スタディーズ演習III/IV Teikyo University
  • Presentation (I-IV)Presentation (I-IV) Teikyo University
  • Development and EducationDevelopment and Education International Christian University
  • ライフデザイン演習I/IIライフデザイン演習I/II Teikyo University
  • 発展途上地域の社会と文化I/II発展途上地域の社会と文化I/II Teikyo University
  • Special Seminar in International Educational DevelopmentSpecial Seminar in International Educational Development Sophia University
  • Education in Developing NationsEducation in Developing Nations International Christian University
  • 国際協力英語演習II国際協力英語演習II Konan Women's University
  • 教育と国際開発教育と国際開発 Osaka University
  • フィールド調査法フィールド調査法 Osaka University

Committee Membership

  • 2023/03 - Today   Journal of International Cooperation in Education   Editor
  • 2020/05 -2024/04   Japan Association for African Studies   'Journal of African Studies' Editorial Committee


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.