日本語
English
Researchers Database
All
Researcher Name
Author Name
Search
Advance
Igarashi Takuji
Department of Education and Culture Senior Assistant Professor
Researcher Information
Affiliation
URL
J-Global ID
Research Interests
Research Areas
Association Memberships
Research Activity Information
Published Papers
Books etc
Misc
Research Grants & Projects
Last Updated :2025/06/06
Researcher Information
Affiliation
Department of Education and Culture Senior Assistant Professor
URL
https://jglobal.jst.go.jp/detail?JGLOBAL_ID=201901013891723377
J-Global ID
201901013891723377
Research Interests
シティズンシップ教育 公民教育 社会科教育
Research Areas
Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / 社会科教育、公民教育
Association Memberships
日本教育学会 日本社会科教育学会 日本公民教育学会 公教育計画学会
Research Activity Information
Published Papers
ライフデザイン演習におけるクラス横断交流活動の実践 : 2021年度「クラスシャッフル」授業の内容と振り返り
谷村 英洋; 佐藤 高樹; 五十嵐 卓司; 奥住 桂; 鷲尾 善典
帝京大学高等教育開発センターフォーラム = Forum of the Center for Teaching and Learning Teikyo University 帝京大学高等教育開発センター 10 41 - 55 2188-5095 2023/02
Incorporating Awareness of English as a Lingua Franca into Teacher Education for Secondary School Japanese Teachers of English
The Language Teacher The Japan Association for Language Teaching (JALT) 46 (1) 2022/01
[Refereed]
An Examination of Controversial Issues Supporting Democratic Governments : Focusing on Trends in Europe
五十嵐 卓司
The Journal of social studies 日本社会科教育学会 (144) 1 - 11 0915-8154 2021/12
[Refereed]
国際共通語としての英語を見据えた英語教育 ー複言語・複文化主義の理念から
五十嵐 卓司
公教育計画研究11 84 - 99 2020/07
[Refereed]
学習指導要領改訂で求められる学習評価とは-真正の評価・パフォーマンス評価の視点を通して-
五十嵐 卓司
専修大学教育政策研究室 パブリック・エデュケーション・スタディ (12) 13 - 21 2020/03
中・高等学校の英語教員養成・研修コア・カリキュラムの考察「国際共通語 (English as a Lingua Franca)としての英語」の視点から
五十嵐 卓司
公教育計画研究 10 46 - 61 2019/12
日本の政治教育の課題と展望-ヨーロッパ諸国の市民性教育とボイテルスバッハ・コンセンサスを参考に-
五十嵐 卓司
帝京大学教職センター年報 第5号 71 - 76 2018/03
次期学習指導要領にみる生徒指導の課題と可能性
五十嵐 卓司
専修大学教育政策研究室 パブリック・エデュケーション・スタディ (9) 27 - 34 2018/02
日本の学校教育とアクティブ・ラーニングの実践に不可欠な視点-初期社会科と学習環境の考察から-
五十嵐 卓司
帝京大学教育学部紀要 第5号 1 - 11 2017/03
[Refereed]
日本の学校教育におけるアクティブ・ラーニングの教育的示唆-「新教育」と「学力低下」をめぐる論争から見えてくるもの-
五十嵐 卓司
専修大学教育政策研究室 パブリック・エデュケーション・スタディ (6) 19 - 28 2016/05
The Need for History Education in Developing Students' "Critical Thinking, Reasoning, and Essay Writing Skills" : A Case Study of History Education whereby the Japanese could Dialogue with other East Asian Countries
五十嵐 卓司
公教育計画研究 公教育計画学会 ; 2010- 4 (4) 110 - 120 2013/06
[Refereed]
Books etc
共に創り出す公教育へ : 社会知性を身につけた教師として
嶺井, 正也; 森田, 司郎; 福山, 文子; 山口, 晶子; 真壁, 直人; 五十嵐, 卓司 八千代出版 2022/04 9784842918228 ix, 235p
公民教育の実践と理論
楢原 毅/魚山 秀介/宮崎 猛/小泉 博明 (Contributor)清水書院 2022/03 4389225987 192
テキストブック公民教育
日本公民教育学会 (Contributor)第一学習社 2019/12 9784804077314 255p
公教育の市場化・産業化を超えて
教育政策2020研究会 (Contributor)八月書館 2016/11 9784938140984 230p
公平な社会を築く公教育論
嶺井, 正也; 元井, 一郎 (Contributor)八千代出版 2015/04 9784842916453 xi, 236p
市場化する学校
嶺井, 正也; 中村, 文夫 (Contributor)八月書館 2014/04 9784938140861 160p
思考力の鍛え方 : 学校図書館とつくる新しい「ことば」の授業
桑田, てるみ; 学校図書館とことばの教育研究会 (Contributor)ITSC静岡学術出版事業部 2010/03 9784903859385 241p
MISC
専修大学「実践的教職テキスト」社会知性を身につけた教員へ
専修大学教職課程協議会 58 -59 2017/09
能動的な知識の構築を目指した授業実践の考察-中学歴史分野における協同学習の活用とその課題-
五十嵐 卓司 日本教育学会大會研究発表要項 75- 150 -151 2017
学習責任を重視した対話的な学びとその意義
五十嵐 卓司 社会科教育(明治図書) 48 -51 2016/05
「教科センター方式」を活用し「言語活動」を重視する歴史教育の実践とその考察 : 「学校空間の在り方」と「生徒の学び合い」の関係について(【一般A-11】初等・中等教育(a),一般研究発表【A】,発表要旨)
五十嵐 卓司 日本教育学会大會研究発表要項 73- 160 -161 2014/08
「教科センター方式」を通して「思考力・判断力・表現力」を育む実践とその考察 : 校舎の運営方式と生徒の自発性を高める教科教育との関係性の考察(【一般A-6】教育方法・教育課程(生徒指導・生活指導を含む),一般研究発表【A】,発表要旨)
五十嵐 卓司 日本教育学会大會研究発表要項 71- 142 -143 2012/08
Research Grants & Projects
A Basic Research on Forming the Standardization and Autonomy of Curriculum in the School of Education at Private University
Japan Society for the Promotion of Science:
Grants-in-Aid for Scientific Research
Date (from‐to) :
2018/04 -2021/03
Author :
URANO Toyokazu